Translate

12/18/2013

sähköopin teoriaa

jännite

moottori tuottaa energiaa:
-käyttölaitteille
-sähköjärjestelmimlle
-ilmastoinnille

ennen käynnistämistä virta ..
-herätykseen
-auton lukkojen avaamiseen
-moottorin käynnistykseen
..otetaan akusta

akun varaus


elektroneja siirretään akun navalta toiselle miinusnavalla elektronien ylijäämä ja plusnavalla elektronien vajaus

+ -> - 

akun jännitteen mittaus yleismittarilla

musta-> com (common= yhteinen)
punainen -> V

virtapiirin virran voimakkuuden mittaus

virtapiiri pitää avata ja kytkeä yleismittari kiinni virtapiiriin.

musta - com
punainen - A

(käytä mielummin pihtivirta mittaria)
1mV/A
1 Ω = 1 V/A

jännite - U - voltti
virta - I - ampeeri
sähköteho - W - watti 
vastus eli resistanssi -  R - Ω  ohmi









vastus R

=elektronien yhteentörmäykset

materiaalin ominaisuus
 ominaisuus ρ















virran vaikutukset

lämpeneminen 
esim.
-takalasin lämmitys
-hehkulamppu
atomaariset prosessit joissa heijastuu valoa
-valodiodi eli led
-ksenonlamppu
magnetismi
-sähkömoottori
-generaattori
(-releet)
kemialliset prosessit
-akun lataus

maadotus

miinusnapa kytketty auton koriin (paitsi jos muovinen kori tai kuorma-auto)

-huono maadoitusliitäntä korroosin takia, esim. vanhoissa autoissa
> esim ajoittainen tai täydellinen lamppujen toimimattomuus hapettuneissa korin osissa.

johtimet

-elektronit liikkuvat
esim. metallit
(johdot usein kuparia)

eriste

-elektronit eivät liiku
-esim. ilma,lasi,keramiikka, muovit



potentiometri




..tässä on omat muistiinpanoni sähköopin tunnilta :)

kytkentäkaavio

30 akun + 
15 virta päällä
31 akun -
X lisälaitteet

kaavion yläreunassa on akun + napa(30) ja kaavion alakulmassa akun - napa(31) ja siitä sitten seuraillaan johtoa haluttuun paikkaan.


pakokaasumittaus

pakokaasu mittauksessa laitetaan anturi moottorin kylkeen, josta se mittaa moottorin pyörintänopeutta
toinen anturi laitetaan pakoputkeen.

arvot muuttuvat mustiksi kun ne ovat oikein.

auto ei läpäissyt testiä, liian korkean hiilivety päästöjen takia. 


12/16/2013

Lambda-anturin vaihto


uusi ja käytetty anturi
uuden anturin ja vanhan pistokkeen johdot yhdistetään tällaisten pillien sisään.

pillit kuumennettiin kuumailmapuhaltimella, jolloin pillin sisässä oleva tina suli

lämmitimme pillejä yhdellä puhaltimella tuloksetta n. 20 min ...

.. tina suli heti kun otimme toisen puhaltimen avuksi. (pahoittelut kuvan laadusta)

anturi tulee kiinni pakoputkeen.

anturin toinen pää on pistokkeessa.





Tein työn Akustin kanssa. tästä Kustin blogiin.