Translate

9/30/2013

ohjeita

Näin käytät Autodataa

1.Kirjaudu sisään
2.Valitse auton vuosimalli
3.Valitse auton valmistaja
4.Valitse auton malli
5.Valitse auton moottori
-Jakopään ketjut osiosta löytyy:
 vaihtovälit, irrotuksen, asennuksen ja erikoistyökalut
-Huoltotiedotteesta näkee auton mallille tyypilliset viat
-Teknisistä tiedoista löytyy:
 täydelliset tiedot, kiristys tiukkuudet
-Korjausten ohjeajat kohdasta löydät kuinka paljon korjaus vie keskimäärin aikaa.
-Pyörien suuntaus kohdasta löytyy:
 täydelliset tiedot, rengaspaineet, kiristys tiukkuudet, tarkastus- ja asetusarvot
-Rengaspaineet kohdasta löytyy kyseisen auton renkaan oikeat paineet
-Määräisaikahuollot kohdasta löytyy koska tai kuinka usein osa pitää tarkistaa tai vaihtaa.
-Vianetsintäkaaviot kohdasta löytyy joitain vikoja mitä esiintyy ja miten ne voi korjata
-Katsastus osiosta löytyy katsastuksen eri osat




Näin käytät Workshop dataa

1. Kirjaudu sisään.
2. Valitse valmistaja.
3. Valitse malli.
- Huolto osiosta löytyy määräaikaishuollot.
- Moottori osiosta löytyy:
 säätötiedot, voiteluaineet ja -nesteet, korjausoppaat, moottorin hallinta ja korjausajat.
- Vaihteisto kohdasta löytyy:
 säätötiedot, voiteluaineet ja -nesteet, korjausoppaat, tekniset piirrokset ja korjausajat.
- Ohjaus ja jousitus kohdasta löytyy:
 säätötiedot, voiteluaineet ja -nesteet, tekniset piirrokset ja korjausajat.
- Jarrut osiosta löytyy:
 säätötieot, voiteluaineet ja -nesteet, tekniset piirrokset, ABS-jarrut, Elektroniikka ja korjausajat.
- Ulkopuoli ja sisäpuoli osiosta löytyy:
 säätötiedot, voiteluaineet ja -nesteet, turvatyynyjen irrotus ja asennus, avaimen ohjelmointi. Tekniset piirrokset, ilmastoinnin kytkentäkaaviot sekä korjausajat.
- Elektroniikka osiosta löytyy:
 sulakkeet, moottorin hallinta, ABS-jarrut & elektroniikka, mukavuuselektroniikka ja diagnostiikka

jäähdytysjärjestelmä

Toivottavasti käsialasta saa selvää, koska kirjoitin jäähdytysjärjestlmän käsin koska ipadilla on todella turhauttavaa kirjoittaa pidempiä pätkiä tekstiä ja läppäriä en viittiny äipältä vaatia..:)
  Täydennän postausta myöhemmin kuvilla ja ehkä myös videolla.(:



9/29/2013

Autoalan Kuluttajaneuvottelukunta (Aune)

Moottoriajoneuvojen korjausehdot 

  1. Korjaamon velvollisuudet
  2. Työtilaus
  3. Vastuu autoverosta
  4. Hintatiedot
  5. Lisätyöt
  6. Maksuehdot
  7. Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset
  8. Työn valmistuminen
  9. Työn kohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen
  10. Takuu
  11. Maalaustakuun ehdot
  12. Virheilmoitus ja virheen korjaaminen
  13. Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen johdosta
  14. Erimielisyyksien ratkaiseminen 


1. Korjaamon valvollisuudet

  • Korjaamon tulee suorittaa tilattu työ ammattitaitoisesti sekä huolellisesti. 
  • jos korjaamolla ei ole pätevyyttä joihinkin töihin, niitä ei saa ottaa vastaan.
  • Korjaamon tulee hankkia varaosat ellei asiakas toisin halua. 
  • korjaamon tulee kieltäytyä käyttämästä asiakkaaan tuomia varaosia jos ne todetaan viallisiksi tai käyttökelvottomiksi.

2. Työtilaus

  • Työtilauksista tulee tehdä kirjalliset sopimukset mistä käy ilmi korjattavat viat, sekä tarvittavat lisätiedot.
  • Asiakas voi perua työtilauksen ennen työn aloittamista tai valmistumista.
  • asiakasta voidaan laskuttaa jo ennen peruutusta tehdystä työstä, varaosista ja tarvikkeista.

3.Vastuu autoverosta

  • Korjaamon ei tule ottaa vastaan ajoneuvon uudelleen verottamiseen johtavaa korjaustyötä, ellei työntilaajana ole ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja.

4.Hintatiedot

  • Korjaamon hinnoitteluperusteet tulee olla nähtävillä asiakastiloissa. 
  • Työtilaukseen merkitään autokohtainen hinta-arvio ja jos vikoja ilmenee niistä tulee ilmoittaa asiakkaalle ja kertoa uusi hinta-arvio. 
  • Korjaamo laskuttaa asiakasta tilatuista ja tehdyistä töistä, varaosista ja tarvikkeista.

5.Lisätyöt

  • Korjaamon tulee saada asiakkaalta lupa lisätöihin. 
  • Asiakkaalle täytyy ilmoitaa aiheuttaako vika vaaraa terveydelle tai omaisuudelle. 

6.Maksuehdot

  • Lasku tulee maksaa käteisellä luovutuksen yhteydessä ellei toisin sovita. 
  • Jos asiakas ei maksa sovitulla maksutavalla, korjaamo voi olla luovuttamatta kulkuneuvoa. 
  • Asiakkaalla on oikeus olla maksamatta virheellisesti tehtyä korjaustyötä kunnes virhe on korjattu.

7.Vakuutusyhtiön laskuun tehtävät korjaukset

  • Korjaamo tekee työtilauksen asiakkaan kanssa mutta laskuttaa vakuutusyhtiötä. 
  • Asiakas on velvollinen maksaamaan osat mitä vakuutusyhtiö ei korvaa.

8.Työn valmistuminen

  • Työ tehdään valmiiksi sovitussa ajassa
  • Kun korjaamolle selviää että autoa ei saada määräajassa valmiiksi siitä kuuluu ilmottaa asiakkaalle heti.

9.Työnkohteen vastaanottaminen ja luovuttaminen

  • Työn kohde vastaanotetaan ja luovutetaan korjaamon aukioloaikoina, ellei toisin sovita. 
  • Asiakkaan kuuluu noutaa auto neljän vuorokauden sisällä korjaamon ilmoittamasta valmistumis ajankohdasta. Jos asiakas nouda autoaan, se voidaan siirtää korjaamoalueen ulkopuolelle, tai korjaamon alueen sisäpuolelle jätettäessä siitä voidaan periä säilytysmaksua.

10.Takuu

  • Korjaamo antaa työstään takuun mikä kestää 6kk tai 15 000km työn valmistumisesta.
  • Takuu ei kuitenkaan ole voimassa jos korjaamo pystyy toteennäyttään että vika ei johdu korjaamon virheestä vaan asiakkaan vääränlaisesta ajoneuvon käytöstä, tapaturmasta, yms...

11.Maalaustakuun ehdot

  • Maalaustyöntakuu on voimassa 12kk työn valmistumisesta ellei toisin mainita. 
  • Takuu ei kuitenkaan kata kiveniskuista, ilman vaikutuksista, yms. johtuvia vaurioita.

12.Virheilmoitus ja virheen korjaaminen

  • Korjaamolla on oikeus omalla kustannuksellaan oikaista virhe, jos se asiakkaan ilmoittaessa tarjoutuu viipymättä tekemään sen.

13.Asiakkaan oikeus vahingonkorvaukseen korjaamon virheen tai viivästyksen johdosta

  • Jos korjaustyö on tehty virheellisesti tai aikataulusta jäljessä, korjaamo on velvollinen korvaamaan kuluttaja-asiakkaalle korvauksia. 
  • Korjaamo ei ole vastuussa viivästystilanteessa korjaamosta riippumattomista syistä esim. veden ja energian katkeamisesta tai varaosien vaikean saatavuuden takia.

14.Erimielisyyksien ratkaiseminen

  • Jos erimielisyyksiä ei voida ratkaista osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja-asiakas voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
  • Jos erimielisyydet ratkaistaan tuomioistuimessa, kanne voidaan nostaa myös kuluttajan kotipaikkakunnan yleisessä alioikeudessa.